Check these out!

MCU-01 Pecutan



Gambar di atas menunjukkan sebuah lori sedang mengalami pecutan. Pecutan adalah proses perubahan halaju sesuatu jirim tidak kira kecil atas sebesar lori di atas. Dalam keadaan statik atau dinamik, setiap perubahan halaju yang membuatkan jirim itu bergerak lebih pantas dipanggil pecutan.

Anda dan pecutan

Sejak dari kecil anda telah dibiasakan dengan pecutan yang membuat anda cenderung untuk lebih laju. Sejak bayi, seseorang itu cenderung untuk berguling dari satu tempat ke satu tempat lain untuk bergerak, kemudian beralih kepada merangkak, dan kemudian berjalan, dan berlari. Setiap pergerakan anda membuatkan anda mengalami pecutan.

Manusia dan keinginan untuk terus bergerak laju adalah sesuatu yang normal. Bermula dengan menunggang haiwan, mencipta sebuah basikal, kereta, kapal terbang, hinggalah jet pejuang dengan kelajuan bunyi. Perasaan untuk pergi lebih laju sering menghantui manusia normal.


Kini anda mempunyai sebuah kereta. Tahniah diucapkan kepada yang mampu memiliki kereta sendiri. Anda kini boleh memecut lebih laju dari seekor singa. Jika anda mempunyai sebuah kereta yang mampu memecut dari 0-100kmj dalam 14 saat ke atas, anda mungkin seorang yang berhati-hati dan dilindungi oleh kereta anda. Tetapi jika anda mempunyai pecutan 0-100kmj kurang dari 14 saat, nyawa anda mungkin dalam bahaya. Pecutan yang sedemikian memerlukan pemahaman yang tinggi dalam fizik. Walaupun anda bukan ahli fizik atau seorang pelajar aliran sains, anda perlu tahu sesuatu mengenainya!



Memulakan pecutan

Setiap kali memandu, pergerakan pertama kenderaan anda adalah pecutan. Dari keadaan statik, iaitu tidak bergerak ke dalam keadaan bergerak. Setiap kali anda memulakan perjalanan, anda perlu ingat, setiap kali kereta anda memecut, enjin anda juga akan memecut. Bagaimana ia berlaku?

Enjin anda memberi kuasa dengan membakar petrol dan udara, kemudian ia akan menukarkan tenaga kimia berkenaan kepada tenaga kinetik yang kini memutarkan crankshaft anda dan seterusnya dihantar ke gearbox anda yang kemudian akan menggerakkan roda kereta anda.

Jika dilihat pada proses diatas, setiap kali anda memecut, banyak pergerakan yang akan berlaku di situ. Tidak seperti anda bayangkan, apabila kereta memecut, sebuah jirim akan bergerak! Tetapi ia melibatkan banyak pergerakan di situ yang membuatkan dunia ini tidak lagi mudah!

Selamat datang ke dunia yang sukar, dan anda kini akan memecut. Seperti biasa sila pakai tali pinggang keledar, betulkan kedudukan anda dan cermin pandang belakang. Kunci pintu kenderaan anda dan hidupkan enjin. Pastikan suhu enjin anda dalam keadaan yang optimum sebelum memulakan pecutan, jika tidak tunggu sekurang-kurangnya 40 saat jika enjin anda dalam suhu yang sejuk.


Pecutan dari keadaan 'parking'
Pecutan untuk keadaan ini tidak memerlukan pecutan yang tinggi. Untuk tujuan ini biasakan diri anda untuk memecut secara perlahan, jika anda menggunakan kereta manual, tukar gear di bawah RPM 3000 dan untuk kereta auto, kawal pedal minyak anda dan cuba bergerak dengan berhati-hati. Ia mampu menyelamatkan kereta anda kerana tidak terlanggar apa-apa objek, dan menjimatkan minyak serta mengurangkan kerosakan pada enjin anda.


Pecutan di jalanraya
Pecutan di jalanraya pada keadaan statik seperti semasa Traffic light bertukar dari merah ke hijau, memerlukan sedikit kesabaran. Tidak boleh terlalu perlahan dan tidak boleh terlalu laju untuk memberi keselesaan kepada penumpang. Beri ruang 2-3 saat sebelum memecut untuk memastikan tiada halangan di sekeliling anda dan mula memecut.

Berlainan di simpang, ini memerlukan anda untuk memecut lebih laju untuk keselamatan. Sebelum keluar dari simpang, pastikan keadaan selamat, dan apabila anda mula keluar simpang, pastikan anda memecut dengan kadar segera untuk mengelakkan kereta di belakang terkejut dengan kehadiran anda.

Dalam keadaan jalanraya yang padat, pastikan jarak yang selamat. Ia bukan saja mampu mengelak anda dari berlanggar, tetapi mampu menjimatkan minyak. Ini kerana apabila anda terlalu rapat dengan kereta hadapan, anda terpaksa menekan brek dengan banyak setiap kali kereta hadapan menekan brek. Dan terpaksa memecut semula dengan kadar segera. Jika ini berlaku berulang kali, anda telah memberi sedikit tekanan pada kenderaan anda. Jadi kekalkan jarak selamat.


Pecutan dan Kelajuan

Memecut dengan tujuan mendapatkan kelajuan maksimum untuk keadaan tertentu bukanlah sesuatu yang boleh dilakukan di atas jalanraya. Dan ia tidak patut dilakukan di atas jalanraya atas faktor keselamatan. Artikel seterusnya hanyalah untuk tujuan kefahaman anda.


Untuk memecut dalam kelajuan maksimum, anda perlu mengorbankan keselesaan dan penjagaan kereta anda. Bagi kereta dengan transmisi automatik, memecut dengan maksimum mungkin perkara mudah. Anda hanya perlu menekan pedal dan terus memecut. Ini adalah untuk memecut di jalan lurus.

Bagi kenderaan dengan transmisi manual, memecut dengan maksimum memerlukan kefahaman yang tinggi dalam enjin anda. Sebelum melepaskan clutch untuk memecut, anda perlu menekan pedal minyak dan meletakkan RPM anda di tahap optimum di mana 'Powerband' anda di tahap optimum. Ini juga bergantung kepada jenis pacuan anda, samada pacuan tayar hadapan, belakang atau AWD.

Pacuan hadapan FF, cenderung untuk melakukan 'wheel spin" di mana tayar hadapan berputar tetapi kenderaan dalam keadaan statik. Jika anda terlebih melepaskan kuasa dari enjin anda, anda akan kehilangan geseran dan sukar melakukan pecutan. Jika terlalu kurang, anda menghadapi masalah untuk memecut dengan kadar maksimum.

Pacuan belakang, FR, MR, RR, agak sukar untuk mendapatkan 'wheel spin' berbanding FF, tetapi tidak mustahil. Dalam perlumbaan, kereta jenis ini lebih lambat memecut tetapi agak sukar melakukan kesilapan semasa memecut.

AWD pula menggerakkan keempat-empat tayarnya, anda boleh meletakkan RPM anda di mana saja kerana pacuan jenis ini baik ketika memecut.


Memecut pada selekoh memerlukan fokus yang tinggi. Dalam kelajuan tinggi pada selekoh, tayar akan hilang geseran akibat inersia yang tinggi. Setiap kali anda memecut di selekoh, kriteria seperti di bawah harus dikenalpasti :

- Bentuk kereta
panjang atau pendek, ini mempengaruhi kestabilan kereta anda. Kereta yang tinggi cenderung untuk terbalik, kereta yang rendah cenderung untuk hilang geseran dengan jalanraya. Kereta yang pendek mudah hilang geseran pada selekoh panjang ketika memecut, kereta yang panjang mudah hilang kawalan ketika memecut pada selekoh pendek.


-Sistem Suspension
Keras atau lembut, terlalu lembut akan membuatkan kereta anda cenderung untuk terbalik atau menerima g-force dan body roll yang berlebihan. Terlalu keras akan membawa kepada kehilangan geseran di atas jalan.


-Kuasa enjin
Terlalu kuat menyukarkan anda untuk mengawalnya, terlalu kurang akan menyebabkan ia tidak mampu menarik anda ke jalan kembali. Turbo lag akan mengejutkan kereta. Pedal control sangat penting dalam pengawalan kuasa enjin anda. Begitu juga dengan penggunaan gear. Selain kestabilan kereta, di sini skill anda akan diuji sepenuhnya.


-Tayar dan brek
Geseran bergantung pada tayar dan nyahgeseran bergantung pada brek anda. Kedua-dua ini saling berhubung. Pastikan anda kenali tayar dan brek anda.


Jika dilihat pada artikel ini, ia banyak berkait dengan artikel sebelum2 ini. Sila rujuk kembali artikel lain untuk memahami artikel seterusnya
bersambung....

Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger