Check these out!

WE HAVE MOVED!!

Zerotohundred: Time to Attack!


Lokasi: Litar F1 Sepang
Tarikh: 31 oktober 2010 (ahad)
Masa: 1-5pm


Merupakan perlumbaan jenis "time attack" di mana jentera ini bersaing mengikut masa masing-masing pada kelas tertentu.

Sukan bermotor dan Malaysia? Mungkin tak ramai yang setuju, ade yang asal dengar belumba je, mula la terbayangkan lumba haram! Mungkin kerana ramai di kalangan kita yang belum bersedia untuk pergi labih serius, iaitu berlumba di atas litar!

Ada yang kata, Ferrari? Lamborghini? Porche? tu kereta orang kaya je, nak berlagak je... Kalau anda jarang ke litar perlumbaan atau mengikuti perkembangan dunia automotif, mungkin anda tergolong dalam mereka yang berkata demikian. Hakikatnya, di Malaysia kini pemilik kereta sebegini telahpun serius dalam perlumbaan, di kalangan mereka bukan terdiri dari pemandu biasa yang jauh lebih baik dari anda yang hanya merungut.

Betapa bangganya bila menjejakkan kaki di Sepang F1 Circuit yang sering menganjurkan perlumbaan bertaraf dunia seperti MotoGP dan Formula 1. Tidak ketinggalan SuperGT. Tetapi lebih membanggakan apabila litar ini digunakan oleh rakyat negara sendiri dan menganjurkan aktiviti yang bertaraf dunia Seperti Merdeka Millennium Endurance (MME). Dan kini, sebuah pertubuhan automotif yang telah lama bertapak di Malaysia, ZEROTOHUNDRED telah menganjurkan TIME TO ATTACK.

Sebuah perlumbaan berdasarkan catatan masa, terbahagi kepada kelas masing2. Kelas Turbo, NA (Naturally Aspirated), Lotus dan Honda Vtec.

Dan di sinilah peluang kita untuk melihat sendiri sejauh mana potensi Malaysia dalam sukan bermotor. Walaupun bukan semua jentera yang menyertai perlumbaan ini ditaja, mereka muncul untuk memperlihatkan kemampuan diri sendiri. Yang lebih menarik adalah dapat melihat sendiri jentera yang eksotik seperti Ferrari, Porche, Lamborghini dan Audi R8 di depan mata malah beraksi dalam litar.


20-10-2010 bukit putus



Lokasi: Bukit Putus, Negeri Sembilan
Tarikh: 20-10-2010
Tujuan: Mengumpul data
Waktu mula : 3.45pm
Waktu tamat : 4.35pm




1.40pm
Kami memulakan perjalanan dari KLIUC bangi. Yang turut serta adalah Hilmi, Hibat, Boy, Areen, Danial, dan Haziq. 3 kereta terlibat iaitu milik Hilmi (proton wira), Danial (proton iswara) dan Hibat (hyundai i10).

Kami memulakan perjalanan dengan menggunakana lebuhraya LEKAS, konvoi dipimpin oleh Hibat dan diawasi oleh Hilmi dari belakang. Jumlah tol adalah RM1.00 untuk tol pertama dari kajang, tol kedua RM1.10, tol ketiga RM 2.90 dan tol keempat RM1.90.

2.16pm
Kami tiba di kaki bukit putus, dengan keadaan hujan renyai dan jalan basah. Konvoi masih dipimpin oleh Hibat yang memandu Hyundai i10 meredah hujan dengan kelajuan sederhana.

Lebih kurang jam 2.22pm, di selekoh ke 6 selepas mengikut peta kami, kelihatan Hibat hilang kawalan, diikuti Danial yang memandu Proton Saga. Kereta hibat berpusing 180 darjah setelah tergelincir ke kanan dan ke kiri. Tiada kemalangan berlaku walaupun kereta Danial yang juga hilang kawalan nyaris melanggar kereta kepunyaan Hibat. Perjalanan diteruskan dengan lebih berhati-hati ke perhentian Ulu bendul untuk berehat. Permukaan jalan sangat licin, setiap selekoh proses oversteer berlaku apabila pedal minyak ditekan.


2.27pm
Kami tiba di perhentian Ulu bendul untuk merancang aktiviti kami. Sebelum itu kami memeriksa kenderaan masing-masing, Hibat kelihatan tidak selesa dengan keadaan tayarnya yang agak nipis dan bercadang menukar kereta di rumahnya yang terletak di Senawang.


3.30pm
Hibat tiba dengan Perodua Viva yang keadaan tayarnya lebih meyakinkan. Perancangan dibuat, 2 kamera, kamera pertama akan diletakkan di dalam kereta Hilmi dan video diambil sepanjang perjalanan bukit putus. Tugas Danial pula adalah untuk mengambil gambar dengan lebih jelas. dan Hibat untuk mendapatkan bentuk permukaan jalan.

3.45pm
Aktiviti dimulakan oleh Hilmi dengan bantuan Areen sebagai co-pilot, video diambil dengan kelajuan 40-60kmj kerana jalan basah. Walaupun dengan kelajuan berkenaan, oversteer masih berlaku.

Hilmi melakukan pusingan sekali pergi dan balik, manakala Hibat dibantu Boy, melakukan 2 kali pusingan pergi dan balik. Danial dan co-pilot Haziq, juga melakukan 1 pusingan pergi balik. Aktiviti ditamatkan pada pukul 4.35pm kerana memori kamera kami telah penuh.

4.35pm
Kami mengumpulkan data kami di Mcdonald Senawang dan berkongsi pengalaman masing-masing. Kelihatan masih banyak kelemahan dan mungkin satu lagi sesi seakan ini akan dibuat di tempat yang sama. Sesi seterusnya adalah di bahagian lain pada bulan November.



Nota:
Selekoh tajam bukanlah sesuatu yang sangat menakutkan di bukit putus, tapi yang lebih menakutkan adalah permukaannya ketika jalan basah. Terdapat beberapa jalan di selekoh tertentu yang membuatkan kami hilang kawalan tanpa diduga walaupun dengan halaju yang sepatutnya stabil bagi kami.



Disediakan oleh:
Hilmi
Konmei Institution





Bukit Putus (downhill)




Bukit Putus

Sejarah:
Terletak di Negeri Sembilan, merupakan jalan perantaraan dari Senawang, Negeri Sembilan ke Kuala Pilah. Setelah lebuh raya siap, ia jarang digunakan lagi terutama di waktu pagi, petang dan malam. Permukaannya sangat licin dan bahaya ketika hujan, gelap di waktu malam.





Point permulaan - Puncak bukit putus (klik setiap point untuk gambaran)



Berikut adalah video sepanjang jalan dari puncak ke kawasan rehat. Kelajuan maksimum 60kmj, keadaan jalan, basah dan sangat licin.





KAMI MENCARI AHLI UNTUK MELENGKAPKAN DATABASE KAMI DI KONMEI INSTITUTION. BERMINAT UNTUK SERTAI KAMI ATAU MEMBERI TAJAAN? Emailkan di hilmi.saari@gmail.com


LLumar tint

Over 50 years of experience, world largest manufacturer in window film, from 5 to 10 years warranty.
LLumar is the best name for people who searching for the best quality film.



Please click on the picture for a better view





Please click on the picture for a better view





Please click on the picture for a better view

Classic Special Price: discount RM200
Gold Special Price: discount RM300
T4-50 Special Price: discount RM250
T6 Series Special Price: discount RM350
Crystal 6 Special Price: discount RM350
Diamond 6 Special Price: discount RM500
Palladium 9 Special Price: discount RM700


Location: Sri Rampai KL, near wangsa maju
call 017-2527350 for special price

Security tinted

AFFORDABLE TINTED FROM HYPERCOOL
Hypercool offer 5 years warranty with JPJ compliant
If anything happen to your tint within 5 years, Hypercool will replace it for free!
Specialize in window tinting, tinted your car inside air conditioning room to prevent dust.
Do call me to get the special price!


Special Price: RM1800
6 mil film, the thickest film available

Special Price: RM1300
4 mil film, with great price and best Infrared rejection

Special Price: RM700
Thick film with lower price


call 017-2527340 to get the special price
location genting klang (near JPJ wangsa maju)

Quality tinted


AFFORDABLE TINTED FROM HYPERCOOL
Hypercool offer 5 years warranty with JPJ compliant
If anything happen to your tint within 5 years, Hypercool will replace it for free!
Specialize in window tinting, tinted your car inside air conditioning room to prevent dust.
Do call me to get the special price!

Special Price: RM1200
same spec as any other branded tint on the market


Special Price: RM700



Special Price: RM700

Special Price: RM500



Special Price: RM500


call 017-2527340 to get the special price
location genting klang (near JPJ wangsa maju)

Low price tinted


AFFORDABLE TINTED FROM HYPERCOOL
Hypercool offer 5 years warranty with JPJ compliant
If anything happen to your tint within 5 years, Hypercool will replace it for free!
Specialize in window tinting, tinted your car inside air conditioning room to prevent dust. Do call me to get the special price!

Special Price: RM 400


Special Price: RM 400

Special Price: RM 350
also available in green color

Special Price: RM 220

Special Price: RM 220


Special Price: RM 220



*Lower price tint: in blue/gold/black RM100

call 017-2527340 to get the special price
location genting klang (near JPJ wangsa maju)

Kia Forte

KIA FORTE

1.6 EX RM75,800
1.6 SX RM81,800
2.0 SX RM93,800


call 017-2527340 for any inquiry


MBT-02 Jenis Brake



Sebuah kereta kecil biasanya akan diberi disc brake jenis solid, iaitu besi padu yang tiada ruang untuk udara melaluinya kerana kereta jenis ini tidak menghasilkan banyak suhu pada breknya. Berlainan dengan kereta yang lebih besar akan dibekalkan disc brake jenis ventilated. Ruang udara di tengah-tengah membenarkan udara untuk masuk melaluinya dan menyejukkan disc brake dengan lebih cepat.

Ventilated Disc Brake

Untuk tujuan perlumbaan atau kereta jenis sport, brake jenis crossed drilled akan dibekalkan, memberikan lebih ruang untuk udara melaluinya.



Crossed Drilled Disc Brake


Untuk kereta yang berkuasa tinggi sepeti kereta jenis supercar atau sportcar, disc dengan material berlainan akan dibekalkan.

Penggunaan bahan seperti seramik adalah bahan yang lebih banyak digunakan. Bukan seramik seperti lantai tandas anda ataupun mangkuk tandas anda, tetapi ia adalah Carbon Fibre Reinforced Ceramic. Ia lebih ringan dan tahan suhu panas dan cepat menyejuk. Bahan jenis ini mampu bertahan dalam suhu apabila besi lain sudah mula membengkok. Had maksimum suhu untuk beroperasi adalah 900 darjah selsius.

Ceramic disc brake

Kebanyakan supercar seperti Ferrari dan Lamborghini, brake jenis Carbon fibre-reinforced silicon carbide akan digunakan. Hasil campuran silicon carbide dan carbon fibre. Had maksimum suhu berperasi adalah 1400 darjah selsius.


Untuk jentera seperti Formula 1, disc jenis Reinforced carbon akan digunakan. Ia tidak sesuai untuk kereta biasa bukan kerana harganya, tetapi ia hanya berfungsi pada suhu tinggi. Bermakna anda perlu memandu sangat laju hanya untuk memastikan brake anda berfungsi. Jika anda mempunyai pengalaman memandu atau menonton dokumentari F1, jentera ini tidak akan membrek pada halaju yang perlahan.



Brake pad.
Terletak dalam brake caliper. Kalau mekanik cakap brek dah habis, yang dimaksudkan adalah brake pad anda.

Bahannya biasanya adalah asbestos. Tetapi oleh kerana bahan ini tidak baik untuk kesihatan, ia digantikan dengan pelbagai bahan organik. Cara lebih murah untuk mendapatkan brek yang lebih baik adalah dengan menukar brake pad yang lebih baik. Brake pad yang baik bukanlah bermakna ia menggigit lebih kuat atau memberhentikan kereta anda dengan cepat. Ia mungkin tidak mudah menguncikan tayar kereta anda dan memberi brek yang lebih lancar. Tetapi awas, brek yang berpretasi tinggi mungkin lebih bising atau berfungsi pada kelajuan yang lebih tinggi.




MAD-02 Pedal Control (transmisi auto)


Automatik? bagus ke? tak jantan? tak laju? betul ke?

Kalau tak jantan, tak laju, tak bagus, nape hampir kesemua kereta zaman sekarang pakai gear auto? agak2 korangla... kenapa? korang tak fikir ke?

Apasal ade yg kat luar sana berlumba pakai gear auto? BMW? Maserati? Jaguar? Nape mereka drive lebih bagus? lebih jantan?

Adakah gear auto yang tak jantan, atau anda yg membuatkan ia hilang kejantanannya?


Sebelum anda bertanya soalan seperti di atas pada diri anda sendiri, pastikan gear auto jenis apa yang anda pandu. Gear terdapat jenis seperti:

CVT (Continuously Variable Transmission)
yang ini bukan auto atau manual! tidak terdapat sebarang gear dalam transmisi jenis ini. ia dipusingkan oleh tali sawat. Jika terdapat 7 speed mode, ia hanyalah gear khayalan yang dicipta untuk membuatkan anda berasa bangga memandu kereta anda.

Automatic Gearbox
terdapat 3 kelajuan, 4 kelajuan, 5 kelajuan, 6 kelajuan, 7 kelajuan dan 8 kelajuan. Terdapat yang datang dgn shiftronic, iaitu ia boleh dikawal seperti manual dan juga terdapat dalam bentuk paddleshift, iaitu penukaran gear terletak di belakang steering.

Manual Automated gearbox
Gearbox manual dengan fungsi automatik! yang ini jarang terdapat pada kereta biasa!


Apa yang penting dalam penggunaan gear automatik adalah kesabaran anda dalam melaksanakan pedal control. Kebanyakan kereta yang powerbandnya dalam keadaan tinggi, Lajak atau pickup kereta anda mungkin menyedihkan.

Apa itu powerband?KLIK SINI


Apa itu kesabaran? Anda perlu mengawal nafsu kelajuan anda, sabar pada lajakan, biar enjin anda sendiri membawa anda ke kelajuan tertentu, jadi jangan sentiasa menekan pedal anda sehingga habis setiap kali melajak kereta anda. Kecuali jika perlu, apabila memotong, keluar selekoh dan mendaki, anda tak perlulah menggunakan 100% kuasa kereta anda.

Setibanya anda di selekoh atau simpang, kurangkan penggunaan pedal, minyak atau brek, anda boleh cuba menggunakan enjin braking, iaitu menurunkan gear anda dari D ke 3 atau 2, tak perlu sehingga L. ini untuk mendapatkan momentum yang lebih baik untuk kereta anda.

Cuba untuk pelajari kaedah transmisi anda untuk mendapatkannya hampir sama dengan fungsi manual. Jika anda cukup baik dalam penggunaan auto, anda mungkin dapat mengenalpasti kebaikan auto dari manual selain kaki tidak penat dalam kesesakan lalu lintas.

Kenali kereta yang anda pandu, ia akan memberi kerjasama apabila anda sefahaman dengannya.

2. Proses Wear and Tear



"WEAR AND TEAR" bukanlah bermaksud pakai dan koyak! proses wear and tear adalah di mana sesuatu objek berkenaan telah haus atau terhakis. Setiap objek bergerak dan bergeser akan mengalami proses berkenaan.

Sepertimana anda memakai kasut, tapaknya akan haus, jika anda berlari, akan berasa haus. Sesetengah objek pada kenderaan anda tidak memerlukan geseran, dan di tempat ini akan terdapatnya sejenis cecair yang dipanggil pelincir. Untuk pengetahui apa itu pelincir, sila KLIK SINI.

Part seperti tayar, brek, adalah contoh objek yang mahukan geseran maksimum. Part seperti objek bergerak dalam enjin anda, bearing, dan segala objek bergerak lain memerlukan pelincir. Di sinilah geseran akan berjaya dikurangkan tapi tak berjaya dielakkan.

Jika anda membeli kereta baru, hal ini akan berlaku, dan di sini warranty kereta anda tidak akan mempedulikan nasib anda melainkan ia berlaku atas kesilapan kenderaan anda. Tetapi kenderaan anda jarang silap! anda yang selalunya mudah melakukan kesilapan!

Berikut adalah bahagian yg akan mengalami proses wear and tear :

1. Brake pad
- terletak pada brek anda pada bahagian tayar, brake pad inilah yang akan membantu memperlahankan kereta anda. Jika anda mengesan sebarang bunyi bising yang menyilukan, pastikan anda memaklumkan hal demikian kepada service advisor anda. Dikhuatiri akan mencalarkan permukaan disk anda dan akan mencacatkan prestasi brek anda. Biasanya brakepad ini boleh bertahan selama setahun mengikut gaya pemanduan dan jauh perjalanan anda.

2. Tayar
- tayar yang ada bunga tak bererti selamat, kadang2 tayar dengan bunga yang nipis ni sangat bahaya terutama ketika hujan. Tayar mampu bertahan selama 2 tahun jika ia sejenis tayar biasa. Untuk tayar berprestasi tinggi, hayatnya lebih rendah. Jika anda sering memandu, periksa tayar anda setiap 10,000km. Pastikan alignment dan camber adalah tepat, berserta isipadu angin yang mencukupi untuk mengelakkan tayar cepat haus.

3. Penyerap hentak
-atau dipanggil absorber yang menyerap segala hentakan mengejut yang mampu mencacatkan tulang2 anda. Ada jenis yang boleh bertahan sehingga 100km atau 5 tahun, tapi ada yang bertahan selama 3 tahun dan ada yang setahun sekali kene tukar! Bergantung kepada jenis kereta yang anda pakai dan juga cara pemanduan, absorber ini penting untuk keselesaan dan keselamatan anda. Jika terasa kereta anda membuai seperti sebuah bot menangkap ikan, sila periksa sebarang kebocoran pada absorber anda.



4. Tali sawat
-bukan sejenis kapal terbang! tapi sejenis tali yang menggerakkan enjin anda, yang memberikan kuasa bateri kepada bateri dan kereta anda, yang membantu meringankan steering anda dan menyejukkan aircond anda. Tetapi kereta jenis baru lebih banyak menggunakan rantai dari tali sawat, jadi ia tidak perlu ditukar untuk jangka masa yang sangat lama. Untuk aircond/power steering/alternator pula, masih menggunakan tali. Jika anda terdengar seperti tikus menyanyi di dalam ruang enjin anda, mungkin salah satu tali anda perlu ditukar atau terlalu longgar.




5. pengilap cermin
-dipanggil Wiper! berhaga antara rm10 hingga rm120 sepasang. Lebih berbaloi untuk mendapatkan jenis silikon kerana ia tahan lebih lama dan tak perlu diangkat ketika panas. Penglihatan yang jelas sangat penting untuk mengelakkan sebarang gangguan ketika memandu. Dapatkan sekali syampu untuk cermin yang akan membantu anda menjelaskan pemandangan anda ketika hujan.


6. Mounting enjin/gear
-yang menyokong enjin atau gearbox anda. Jika terdapat gegaran tak normal ketika enjin hidup walaupun kereta anda dalam keadaan statik, periksa mounting enjin anda.

1. Penjagaan


Dah ade kereta sendiri? dah seronok? dah puas hati?

Proses membeli memang la seronok, kita pilih kita dapat... tapi tau jaga tak? Nak jaga kereta ni bukan senang, macam jaga awek/laki jgk... ade yg macam jaga anak pun ade! Biase org jaga anak nak belikan baju baru la, nak beli alat mainan comel2, cadar cantik2... yang ade awek tu pulak nak bawak pegi makan, tgk wayang, nak bagi janji2 manis dan macam2 helah dan tipu daya lagi!

Tapi bile dah beli kereta ni realiti, bukan lagi fantasi anda yang boleh dibuat sambil lewa, salah langkah, duit terbang! bukan seringgit dua! tapi berbulan gaji punye cerita!

Servis pertama untuk 1,000km untuk kereta baru! yang ni agak penting la... telefon pusat servis berdekatan untuk temujanji dulu, datang dengan buku servis dan jumpa service advisor anda. Pastikan anda mengadu apa sahaja masalah kenderaan anda jika mengesan apa-apa yang mencurigakan. Ia masih dalam warranty! Pastikan anda datang dengan rakan anda yang mempunyai kenderaan kerana kereta anda mungkin perlu ditinggalkan untuk beberapa jam melainkan anda sanggup menunggu.

Untuk yang membeli kereta terpakai pulak, dapat2 je kereta, terus pegi bengkel yg anda percaya! tengok timing belt, tgk aircond/alternator belt, minyak enjin, minyak gear, dan oil seal enjin anda, pastikan tiada sebarang kebocoran. periksa tayar dan brek jugak. Untuk keselamatan anda! yang calar2 kemek2 tu jika ada, kemudian2 pun takpe... sebarang kebocoran pada radiator pun perlu dikenal pasti. biar habis duit pun takpe, memang kene prepare untuk semua ni kalau beli kereta terpakai.

4. Loan kenderaan


Dah survey? dah berminat? dah tau harga utk service dan maintainance? kite cite pulak bab duit... part yg orang semua tak suke sangat bercakap bile hal2 berkaitan kereta ni... kat sini la punca beberapa orang hilang minat nak beli kereta baru..


Layak ke anda pakai kereta berkenaan?
Loan biasa dibuat dengan bank, tapi sesetengah syarikat menyediakan loan mereka sendiri seperti Toyota dan Nissan yang mungkin menawarkan interest yang lebih rendah. Berbeza dengan kereta terpakai, kereta yang dah lebih 10 tahun bank tak benarkan buat loan, melainkan ade sesetengah syarikat kereta terpakai yg bg berhutang... yang ini.. pandai2 la korang!

Harga kereta bulanan didarab dengan 3. Itulah yg menentukan anda layak atau tidak memiliki kenderaan berkenaan. Contohnya, harga bulanan kereta berkenaan yang perlu dibayar setiap bulan adalah RM 700, didarab dengan 3 menjadikan RM 2100. Jika gaji anda lebih dari RM 2100, anda layak memiliki kenderaan berkenaan.

Tapi tak habis di situ lagi, bank statement anda, kukuh atau tidak? kalau tiap2 bulan balance tinggai RM10... susah jgk tu.. pastikan tiap2 bulan anda ada menyimpan sebelum menghantar dokumen anda untuk membeli kereta anda.

CCRIS!! ni yang paling susah ni... anda pernah beli kereta? personal loan? guna kredit card? atau beli rumah? ada terlambat bayar? kalau ade, kene la tunggu 6 bulan untuk nama anda clear... jadi elakkan la terlambat bayar. Kalau anda ada rekod yang baik, lagi mudah la urusan peminjaman.

dan jika anda berusia bawah 25 tahun dan pertama kali membeli kenderaan, sediakanla seseorang yg sanggup jadi gerento. ini akan memudahkan urusan anda.


Elakkan o downpayment atau downpayment rendah. Kalau dah plan nak beli kereta, pastikan anda boleh bayar 10% downpayment. Lebih baik kalau ade lebih dari 20%. Dan kalau boleh berhutang bawah 7 tahun lebih elok. Nanti bila nak jual kereta, kereta masih ade harga dan ade baki untuk bayar downpayment kereta baru. Ramai yang berhutang lama ni bila nak tukar kereta baru je tak kesampaian kerana banyak lagi baki dengan bank, tambah dengan downpayment kereta baru... tak semua mampu. Jadi plan la untuk masa depan anda.

Jika anda tak yakin, cari wakil penjual yang sanggup membantu anda secara percuma untuk melihat status anda samada layak atau tidak membeli kereta. Kalau dia mintak RM100 pun ok, jangan lebih dari tu. Itu kalau anda tak pasti dengan status anda...

Banyak yang perlu anda fahami sebelum berhutang, jadi fikir masak2 dan survey habis-habisan. Lainla kalau wang bukan masalah bagi anda.

3. Survey kereta?

Dah tentukan jenis kereta yang anda inginkan? MPV saiz penuh? mini MPV? atau compact MPV? atau sedan? 2 door coupe? compact car? 4 pintu? 2 pintu? cc 1300 kebawah? 1600? atau 2.0 liter? atau lebih?

Prestasi, penjimatan, kos servis perlu diambil kira. Kadang2 kita inginkan kereta yang cantik, tapi sebelum beli survey dulu harga alat ganti. Mudah didapati atau tidak? mahal atau berpatutan?

Jangan percaya kata pakcik/makcik/adik/ mak atau sape2 je yang ade dalam dunia ni untuk kereta idaman anda. Cara paling baik adalah:

1. Dapatkan 3-4 jenis model kereta yang anda inginkan .Catit atas kertas.
2. di bawah setiap model pilihan anda, listkan Lampu belakang, lampu hadapan, tayar, dan servis
3. pergi ke pusat servis dan dapatkan salinan servis sehingga 10,000km. pastikan salinan ini mempunyai harga servis sekali. Dengan ini anda dapat mencari perbezaan yang mana lebih berbaloi.
4. pergi ke kedai alat ganti dan tanyakan harga lampu, bumper atau apa saja yang mungkin rosak bila dilanggar. bezakan harga yang paling baik. ini termasuklah brek pad, oil filter, air filter, fuel filter dan apa saja yang terlintas di fikiran anda.

Dengan cara ini anda dapat melihat bajet kereta anda apabila beberapa perkara rosak atau perlu diganti. Adakah anda sanggup membayar untuk harga itu? Setengah kereta yang reputasi agak baik, seperti jarang rosak atau tahan lama, mungkin mempunyai harga alat ganti yang lebih mahal kerana alat gantinya jarang dibeli.


2. Memilih model kenderaan


Memilih model kereta yang sesuai sangat penting. Ini akan membantu anda bergerak ke sana sini dengan lebih mudah. Model yang anda pilih juga melambangkan identiti anda sendiri, seorang yg gemar berkeluarga, gemarkan aktiviti lasak, yg bergaya ataupun mementingkan prestasi lebih dari segalanya.

Tetapi identiti anda harus seiring dengan keperluan anda, ini untuk memudahkan aktiviti seharian anda melainkan anda mampu memiliki lebih dari sebuah kereta.

Biasanya ramai antara kita memilih kereta jenis sedan 4 pintu. Sedan 4 pintu terbahagi kepada 3 jenis. D-segmen C-segment dan B-segment

D-segmen
Mewakili kereta jenis Luxury Sedan. kereta ini biasa bersaiz besar dengan beberapa gadget mewah. Contoh kereta jenis D-segmen adalah Honda Accord, Toyota Camry, Hyundai Sonata, Kia Optima, Mazda 6, dan BMW 5 Series

C-segmen
Merupakan Kereta jenis sedan yang sederhana besar, sesuai untuk yang berkeluarga. Contoh kereta seperti ini adalah Proton Persona, Proton Waja, Hyundai Avante, Kia Forte, Honda Civic, Mazda 3, Toyota Altis, dan Chevloret Cruze

B-segmen
Kereta sedan bersaiz kecil. Biasanya boleh memuatkan 4 orang dewasa. Kereta jenis ini adalah seperti Proton Saga, Hyundai Ascent, Toyota Vios, Honda City dan Mazda 2


Kereta Seperti Perodua Kancil, Perodua Kelisa, Perodua Viva, Perodua Myvi, Chevrolet Aveo, Kia Picanto dan Hyundai i1o pula adalah dalam kategori Compact car. Bersaiz kecil, mempunyai 2 hingga 4 pintu dan bonet yang kecil. Kereta jenis ini lebih ringan dan enjin lebih kecil. Sesuai
untuk mereka yang tinggal di bandar kerana mudah untuk bergerak dan lebih jimat.


Kini model MPV juga digemari oleh orang muda kerana ia sangat sesuai untuk mereka yang merancang untuk berkeluarga. Dengan 6 hingga 11 tempat duduk, MPV lebih selesa dari van dan lebih praktikal.

Perodua Alza dan Honda Freed, merupakan rupa baru MPV di Malaysia dengan 7 tempat duduk dan bersaiz sebuah kereta sedan. Tetapi oleh kerana ruangnya yang begitu terhad, ia tidak sesuai untuk orang dewasa pada tempat duduk belakangnya.

Mini MPV pula seperti Mazda 5, Toyota Innova, Toyota Avanza, Honda Stream, Naza Citra, Kia Rondo dan Nissan Grand Livina lebih popular dengan saiz yang lebih kecil dari MPV tetapi mempunyai ruang yang lebih selesa.

1. Memiliki kereta sendiri!


Keinginan untuk memliki kereta sendiri bagi setiap manusia boleh menjadi keinginan yang sukar dikawal. Memiliki kereta sendiri lebih2 lagi buat pertama kali mungkin akan membuatkan anda rasa bebas untuk bergerak ke mana saja. Tapi apakah anda benar2 tahu apa syarat untuk memiliki kereta anda?


Lebih dari satu syarat, terdapat pelbagai syarat yang membuatkan anda pembeli yang bijak! Walaupun ini mungkin bukan pertama kali anda memiliki kereta anda, anda mungkin tersilap beli kali ini, atau tersilap membuat keputusan untuk kali kedua! Jika anda bercadang untuk membayar ansuran selama 9 tahun, bayangkan.. selama 9 tahun anda perlu berpuas hati dengan kesilapan sendiri. Jadi bagaimana anda boleh membuat pilihan yang betul?


Pilihan yang betul tidak wujud sebenarnya. Apa lagi kalau pada waktu seperti ini, terdapat pelbagai model kenderaan, dan setiap jenis model mempunyai kriteria tertentu. Tak ada satu pun 'manufacturer' kereta yang akan membuat kesilapan secara sengaja. Setiap jenis model dan setiap kelebihan dan kekurangan telah pun dikaji bertahun2. Terpulang pada pembeli menentukan kegunaan kenderaan tersebut.

MAD-02 Kawalan G-force


Jika kuasa tidak dikawal dengan rapi, anda akan berada seperti situasi di atas yang menampakkan pemandu van ini cuba mengawal kenderaannya yang semakin buas. Ia juga mungkin berlaku kepada anda jadi walaupun anda memandu sesuatu yang mungkin tidak menampakkan unsur-unsur laju, ia mampu menyebabkan anda bekerja keras.


Setiap enjin mempunyai kuasa maksimum yang tertentu yang menyebabkan anda boleh melakukan aksi yang kelakar di atas jalanraya. Tetapi semakin kuat sesebuah enjin itu semakin ia mencapakai limit kepada hukum fizik yang wujud yang mungkin tidak pernah difikirkan oleh Newton sendiri. Hukum fizik berkenaan adalah daya graviti atau g-force yang terhasil.

Ramai diantara kita merungut apabila kenderaan mereka tidak mencapai lajak atau pick up yang diinginkan oleh mereka, bagi mereka, prestasi enjin adalah sangat penting untuk sesebuah kereta, keupayaannya menghabiskan meter kenderaan mereka lebih penting dari keupayaan mereka sendiri untuk mengawal kenderaan.

Setiap kali anda memecut, daya akan terhasil dan anda membawanya bersama. Setiap kali anda membrek atau memperlahankan kenderaan, Daya akan dibazirkan. Jadi mengapa anda perlu memecut begitu laju dan kemudian membazirkannya? Bagaimanakah anda boleh menggunakan daya dengan lebih efektif?

Consistency adalah kunci kepada pemanduan yang lebih efektif, kurang menekan pedal minyak dan brek tetapi kelajuan anda sangat konsisten di jalan lurus atau selekoh. Di sebalik pemanduan di jalan lurus dengan kelajuan 80kmj dan di selekoh 60kmj, dan kembali ke 80kmj di jalan lurus, anda mungkin boleh memandu dengan 70kmj sepanjang perjalanan di jalan lurus atau di selekoh.

Bukankah dengan tidak membrek sebelum selekoh lebih berbahaya? Ia memang agak bahaya, tapi dengan pengawalan kuasa dan kenderaan anda, bahaya boleh dilontar ke Lautan Pasifik.

Untuk jenis kereta dgn transmisi auto, anda mungkin akan membrek di selekoh dan kemudian menekan minyak pada jalan lurus. Ini akan memaksa kereta anda untuk menurunkan gear selepas anda membrek dan menukar gear sekali lagi di jalan lurus. Penggunaan minyak anda akan meningkat setiap kali anda tiba ke selekoh.

Dan untuk kereta dengan transmisi manual, anda mungkin membrek, menurunkan gear pada selekoh dan menekan minyak dan menukar gear pada jalan lurus. Perbuatan ini juga akan menggunakan petrol yang lebih.

Dengan cara mengambil selekoh pada rpm rendah dan pada kadar kelajuan purata anda, anda mungkin mampu menjimatkannya, tp ia agak bahaya dengan tidak memperlahankan kereta di selekoh bukan? Terdapat 30% jalan terturap untuk anda gunakan di setiap lane anda, gunakan sebaik mungkin di selekoh, belajar untuk mendapatkan ruang yang lebih untuk kereta anda mengambil selekoh tanpa mengganggu lane di sebelah anda. Di sini anda bukan saja menyelamatkan minyak anda, tayar dan brek juga mampu diselamatkan.

Dengan mengabaikan kuasa kenderaan anda, anda mungkin mempelajari sesuatu di situ, gunakan rpm serendah mungkin dan cuba untuk menggunakan lane anda sebaik mungkin. Cuba dapatkan garisan yang terbaik sehingga anda tidak merasakan diri anda sedang mengambil selekoh tajam dan penumpang akan selesa walaupun anda laju di selekoh.

Apabila anda membrek dan menekan minyak dengan kuat, penumpang yang tidak memegang steering akan merasa sedikit kurang selesa, begitu juga dengan kawalan steering yang kasar. Cuba dapatkan sudut yang baik dan anda mengambil selekoh dengan satu pusingan steering sahaja. Untuk kereta auto, fahami lajak kereta anda dan cuba kurangkan kejutan setiap kali memecut dan kereta manual, pastikan anda melepaskan clutch seiring dengan menekan minyak untuk mengelakkan kejutan ke belakang atau depan. Jika anda mampu mengurangkan g-force, anda bukan saja membuat penumpang anda selesa tetapi kereta anda juga berada dalam keadaan selesa.

MBT01- Pelincir



Gambaran di atas menunjukkan sebuah botol pelincir yang tidak mungkin digunakan oleh mana-mana bahagian dalam atau luar kenderaan anda. Ia juga tidak dihasilkan untuk sebarang alat mekanikal melainkan peralatan yang terdapat pada diri anda. Juga sesuai untuk tangan yang kering akibat terkena aircond kereta anda.


Pelincir atau lubricant, atau engine oil atau minyak hitam atau minyak enjin digunakan untuk melancarkan pergerakan bahagian yang bergerak dalam enjin anda untuk mengurangkan geseran yang mengakibatkan hakisan dan haba, juga mengelakkan pengaratan dan sebagai bahan untuk mengurangkan bunyi dan juga gegaran yang terhasil akibat pergerakan enjin anda.

Biasanya jika anda ke bengkel, anda akan diberi pilihan pelincir jenis Mineral, Semi Synthetic atau Fully Synthetic, tapi apakah perbezaan antara ketiga ini?

Mineral oil adalah sejenis pelincir asas, mempunyai kebolehan untuk mencapai mileage 5000km, ia biasanya untuk jenis kereta yang menggunakan part enjin yang besar kearasa viscosity yang agak tinggi. Kebanyakan kereta bawah 2000cc akan menggunakan minyak jenis ini begitu juga enjin diesel.

Semi synthetic, campuran synthetic pada pelincir mengakibatkan ianya mampu membawa anda sejauh 7000km dan membantu mengurangkan hakisan dan geseran walaupun ketika enjin anda sedang dimatikan kerana ia berupaya melekat pada setiap part enjin.

Fully synthetic, minyak yang melekit dan biasanya datang dengan viscosity yang lebih nipis seperti 0w-50 atau 5w-50, sangat nipis seperti kelikatan air, ianya digunakan untuk enjin yang lebih rumit dan mempunyai part yang lebih kecil. Ia mampu membawa kenderaan anda sejauh 10,000km hingga 30,000km bergantung kepada jenis pelincir anda. Sesuai untuk mereka yang selalu merantau jauh kerana ia akan menjaga enjin anda sebaik mungkin. Walaubagaimanapun kerana ia agak nipis, ia tidak membantu mengurangkan bunyi dan gegaran yang terhasil, dan sebarang ruang kecil yang terhasil akibat geseran juga tidak dapat ditutup oleh pelincir jenis ini. Jadi jika kereta anda sudah melepasi mileage 100,000km tidak digalakkan menggunakan viscosity yang nipis seperti ini. Ia juga mungkin mengakibatkan prestasi enjin anda menurun.

Kekerapan menukar pelincir anda adalah 3 bulan atau selepas mencapai mileage yang disarankan oleh pelincir berkenaan. Jika anda tidak berjalan jauh, anda dinasihati menggunakan pelincir jenis mineral atau semi synthetic yang lebih murah supaya anda dapat menukar dengan lebih kerap. Selepas 3 bulan, pelincir yang terkumpul di bawah akan bertukar menjadi selut dan tidak akan berfungsi sebagai pelincir sepenuhnya.




Apa yang lebih penting pada sesuatu pelincir bukanlah harga atau keupayaannya melekat pada enjin anda, tetapi viscosity atau kelikatannya. Society of Automotive Engineering atau SAE telah menetapkan taraf kelikatan sesebuah pelincir itu dan diberi sukatan pada nombor. Kebanyakan pelincir untuk enjin jenis petrol mempunyai dwi viscosity atau kelikatan yang berbeza pada suhu sejuk dan panas.

Ini kerana pada suhu sejuk, enjin anda memerlukan pelincir dengan kelikatan yang lebih nipis manakala pada suhu panas, ia perlu lebih tebal. Nombor seperti SAE 0w-50, SAE 5w-50, SAE 15w-50, SAE 10w-30, SAE 10w-40 adalah contoh dwi viscosity sesebuah pelincir. Pada suhu sejuk (w untuk winter), sesebuah pelincir akan mempinyai kelikatan 0-15 dan pada suhu panasnya ia kana berubah menjadi kelikatan 30-50.

Untuk kereta jenis 2000cc dan kebawah, kelikatan yang sesuai adala 10w-40 atau 15-w50 atau 20w-50. Dan kereta jenis kecil bawah dari 1000cc pula menggunakan kelikatan jenis 10w-30. Tetapi terdapat perbezaan pada setiap enjin yang memungkinkan anda mencuba viscosity yang berlainan. Terdapat perbezaan juga pada setiap jenis jenama pelincir yang menawarkan lebih perlindungan berbeza.

Oleh itu sebelum memulakan perjalanan anda, pastikan anda mengambil masa sekurang-kurangnya 40saat untuk pelincir anda memberi keselesaan kepada part yang sedang bergerak.

MBT-01 Brake




Digunakan untuk memperlahankan atau memberhentikan kereta anda, ia dipanggil brek. Suisnya terletak pada pedal kedua dari kanan di kaki pemandu dan disambungkan dengan sistem hidraulik kepada cakera dan pengapit di setiap tayar anda.

Brek hadapan setiap kenderaan biasanya berbentuk disc brake atau cakera. Sekeping besi bulat akan diapit oleh pengapit. Di bahagian belakang pula ada sesetengah kereta yang menggunakan brek jenis drum dan ada yang menggunakan jenis disc.

Perbezaan pada drum dan disc? Drum brake lebih murah harganya dan tidak perlu diselenggara dengan kerap, manakala disc brake lebih mahal dan brake padnya lebih cepat haus dari drum brake. Sistem brake disc berfungsi lebih baik pada kelajuan tinggi manakala dalam keadaan statik, brake drum memberi cengkaman yang lebih jitu.

Misalnya pada keadaan pegun atau parking, sebuah brake drum beroperasi lebih baik walaupun pada cerunan bukit. Ia mampu menghalang kereta untuk bergerak. Manakala disc brake tidak sebaik drum brake pada keadaan statiknya, ia lebih baik beroperasi pada suhu yang lebih tinggi.

Jadi mengapa ada diantara kereta yang dibekalkan dengan disc brake pada bahagian belakang jika drum brake berfungsi dengan lebih baik?

Sebelum itu anda perlu tahu bagaimana sesebuah kereta diperlahankan atau diberhentikan, ia bukan bergantung kepada cengkaman brek semata-mata, tapi lebih kepada keupayaan sebuah brek untuk memerangkap lebih banyak haba. Tenaga tidak boleh dihapuskan tapi boleh berubah bentuk. Sebuah kereta yang bergerak mempunyai tenaga kinetik, dan untuk menghentikannya, brek akan menukarkan tenaga kinetik kepada tenaga haba yang dihasilkan pada brek dan tayar.

Sebuah disc brake kereta biasa mampu menghasilkan lebih 100 darjah selsius haba dan tidak lebih 300 darjah selsius. Ia akan memerangkap sebanyak haba yang boleh pada disc brakenya. dan haba berkenaan akan disejukkan melalui udara yang melaluinya. Ini akan menyejukkan disc brake dan sekaligus meningkatkan keupayaan sebuat disc brake untuk menghentikan kenderaan dengan lebih baik.

Jika anda mempunyai pengalaman menuruni sebuah gunung dengan kenderaan anda dan mendapati brek anda tidak berfungsi seperti biasa, ini bermakna brek anda telah mencapai suhu maksimumnya. Cara yang lebih baik adalah dengan menggunakan engine braking iaitu menggunakan gear rendah semasa menuruni bukit berbanding menggunakan brek anda. Lepaskan brek anda untuk seketika supaya anda boleh mengurangkan suhunya.


Kereta yang lebih laju akan dibekalkan brek yang lebih besar dengan material disc brake atau brake pad yang lebih baik. Begitu juga dengan pengapit atau caliper, brek yang lebih baik mempunyai caliper dengan empat atau lebih omboh yang membantu caliper mengapit dengan lebih baik.

Brake pad dan brake disc dengan material tertentu seperti titanium, ceramic atau carbon fiber mampu menyerap haba yang lebih tinggi atau mempercepatkan proses menyejukkan brek berkenaan. Sesetengah besi campuran pula mampu meningkatkan daya sebuah disc brake untuk menyerap lebih haba dari sebuah disc brake biasa.


MBT-01 Tayar


Sejenis getah sintetik bertulangkan dawai besi dan berisi angin sekurang-kurangnya 28psi. Terletak pada rim anda ia merupakan bahan penebat yang menyambungkan kereta anda dengan permukaan jalan sekiranya anda tidak melalukan perkara lain yang melucukuan.


Sejenis getah yang tidak asli ini berfungsi menggerakkan kereta anda dengan lebih efisyen. Ia perlu berbentuk bulat, berupaya menghasilkan geseran ke setiap arah dan berupaya memberi laluan kepada cecair untuk keluar dari permukaannya.

Merupakan nyawa anda ketika di dalam kenderaan anda yag bergerak, anda bergantung sepenuhnya terhadap kewarasan tayar anda dan daya geseran ang dihasilkan. Mengharapkan ia tidak hilang geseran, atau meletup di tengah jalan, anda perlu tahu bila tayar anda akan melakukan aksi berkenaan.

Tayar yang lebih lebar dari saiz asal yang dibekalkan oleh pengeluar akan memberi anda lebih cengkaman dan lebih kelajuan pada pecutan. Tetapi apa yang lebih penting adalah bahan yang digunakan oleh tayar berkenaan serta kompaun jenis keras atau lembut. Dikelaskan sebagai kategori street tire, Sport tire, Racing slick tire, ketiga kelas ini digunakan untuk tujuan berbeza.

Street tire, untuk mereka yang berada di jalanan menghabiskan masa yang bagus untuk ke pasar atau bekerja atau menghabiskan sisa-sisa hidup mereka yang tidak berguna. Karakter tayar ini adalah tahan lama dan murah. Kurang baik untuk kelajuan dan sedikit berbahaya untuk jalan basah. Taya jenis ini boleh bertahan sekurang-kurangnya 2 tahun atau lebih. bergantung pada perjalanan pengguna. Untuk mereka yang memandu kereta yang boleh mencecah kelajuan 100kmj kurang dari 12 saat, anda dinasihati mengelakkan tayar jenis ini.

Sport tires, tidak semestinya digunakan ketika anda pergi bersukan, tetapi untuk kereta anda yang sering bersukan. Tak kira sukan memecut atau larian sepanjang lebuhraya utara selatan atau kejar mengejar di bukit tinggi, ia sesuai untuk mereka yang agar terkejar-kejar. Tayar jenis ini mempunyai kompaun yang lebih lembut bermakna lebih cengkaman. Ia mampu menyelamatkan anda dari hilang kawalan ketika memandu dan mampu membuat poket anda hilang kewangan. Tayar jenis ini lebih kerap ditukar kerana cengkamannya yang tinggi. Jika anda menggunakan tayar jenis ini, anda mungkin tidak mahu menggunakannya dengan kasar secara kerap melainkan kewangan anda sangat baik. Juga dikenali setengahnya dengan panggilan semi slick tire.

Jika anda seorang yang sederhana tayar jenis Racing Slick bukanlah jenis yang anda mampu miliki, apatah lagi untuk berada di atas jalanraya dengan tayar ini. Ia cuma sesuai untuk sebuah kereta yang bersedia untuk berlumba dan biasanya digunakan di atas litar. Dengan rupanya yang huduh dan tak bercorak, ia mempunyai kompaun yang lembut yang memberi cengkaman yang sungguh jitu tidak seperti tayar murah yang mampu kita miliki! Tapi jangka hayatnya yang cuma boleh bertahan untuk beberapa kali pusingan litar membuatkan kita bersyukur dengan apa yang kita ada.

Diameter keseluruhan tayar juga memberi pengaruh kepada kelajuan kereta anda. Diameter lebih besar memberi kelajuan pada tahap tinggi manakala saiz yang lebih kecil memberi kelebihan pada pecutan. Tekanan angin dalam tayar juga penting, tekanan yang biasa akan memberi cengkaman dan tahan lebih lama. Lebih tekanan akan membantu pecutan tapi membahayakan anda di selekoh serta ia akan membantu memberi hayat yang lebih panjang pada tayar, tekanan yang tertentu akan membantu anda pada selekoh.

Ketebalan tayar mengubah keselesaan anda. Tayar yang lebih tebal memberi keselesaan tinggi manakala yang lebih nipis membantu anda dalam selekoh. Penggunaan tayar nipis memerlukan rim yang lebih kuat dan tahan lasak untuk mengelakkan sebarang kerosakan pada rim anda.


MBT-01 suspension






Sistem suspension atau sistem gantungan merupakan sistem yang penting dalam menentukan kestabilan dan keselesaan kereta anda. Terdiri dari Spring dan Absorber di mana lingkaran spring bertugas untuk menyerap sebarang daya dari atas dan bawah dan 'Shock Absorber' untuk menyerap hentakan yang dihasilkan oleh beban kenderaan atau daya yang datang.


Sejarah suspension bermula dengan Leaf Spring, sistem spring yang tidak menggunakan lingkaran atau coil. 5 batang besi nipis yang bertindih diantara satu sama lain yang diikat pada setiap hujungnya. Besi ini akan melantun dari atas ke bawah setiap kali daya dikenakan. Dan terdapat Shock absorber akan bertugs menyerap hentakan. Spring jenis ini sangat tahan lasak dan digunakan oleh kebanyakan lori dan Pickup truck di zaman sekarang. Untuk menggunakan suspension jenis ini, kenderaan berkenaan haruslah tinggi dari permukaan jalan. Ia tidak sesuai dengan kereta kini yang lebih rendah.


Leaf Spring



McPerson

Jenis yang biasa ditemui lebih-lebih lagi pada bahagian hadapan kereta. Jenis ini menggunakan coil spring atau lingkarang spring. Jenis suspension ini menyatukan spring dan absorber. Di mana absorber diletakkan di dalam lingkarang spring dan dicantumkan.

Suspension jenis ini lebih keras berbanding jenis lain. Terdapat juga jenis 'adjustable' untuk Mcperson yang boleh diubah ketinggian dan tahap kekerasannya. Untuk setengah jenis Mcperson adjustable, ia mempunyai 2 spring pada setiap absorber. Spring kecil di bawah untuk keselesaan dan spring yang lebih besar di atas untuk mengawal damping force kenderaan berkenaan.


Tein Mcperson Fully Adjustable



Multi link suspension

Sering dilihat dalam kereta yang lebih selesa atau mungkin pada Perodua Viva anda. Lebih banyak digunakan pada bahagian belakang berbanding depan. Juga menggunakan lingkaran spring dan absorber tetapi pada bahagian berasingan. Awas, jika anda menggunakan sistem jenis ini dan menggunakan spring lebih pendek dari absorber, kemungkinan spring untuk keluar dari tempatnya adalah tinggi.





Setiap kenderaan mempunyai tujuan berbeza, ada yang diberi suspension yang lebih keras dan ada yang lebih lembut. Kebanyakan kereta biasa akan diberi suspension yang lebih lembut untuk keselesaan penumpang dan pemandu. Pemanduan aggresif adalah dilarang sama sekali untuk kereta jenis ini.

Walaubagaimanapun kekerasan tidak mampu menyelesaikan semua masalah. Di atas jalanraya suspension keras bukanlah satu perkara baik, ia akan memburukkan keadaan terutama di jalan beralun dan berlubang. Ia akan membuatkan kenderaan anda melambung, terbang ke angkasa dan mungkin mengakibatkan tulang anda terbelah dua.

MCU-01 Pecutan



Gambar di atas menunjukkan sebuah lori sedang mengalami pecutan. Pecutan adalah proses perubahan halaju sesuatu jirim tidak kira kecil atas sebesar lori di atas. Dalam keadaan statik atau dinamik, setiap perubahan halaju yang membuatkan jirim itu bergerak lebih pantas dipanggil pecutan.

Anda dan pecutan

Sejak dari kecil anda telah dibiasakan dengan pecutan yang membuat anda cenderung untuk lebih laju. Sejak bayi, seseorang itu cenderung untuk berguling dari satu tempat ke satu tempat lain untuk bergerak, kemudian beralih kepada merangkak, dan kemudian berjalan, dan berlari. Setiap pergerakan anda membuatkan anda mengalami pecutan.

Manusia dan keinginan untuk terus bergerak laju adalah sesuatu yang normal. Bermula dengan menunggang haiwan, mencipta sebuah basikal, kereta, kapal terbang, hinggalah jet pejuang dengan kelajuan bunyi. Perasaan untuk pergi lebih laju sering menghantui manusia normal.


Kini anda mempunyai sebuah kereta. Tahniah diucapkan kepada yang mampu memiliki kereta sendiri. Anda kini boleh memecut lebih laju dari seekor singa. Jika anda mempunyai sebuah kereta yang mampu memecut dari 0-100kmj dalam 14 saat ke atas, anda mungkin seorang yang berhati-hati dan dilindungi oleh kereta anda. Tetapi jika anda mempunyai pecutan 0-100kmj kurang dari 14 saat, nyawa anda mungkin dalam bahaya. Pecutan yang sedemikian memerlukan pemahaman yang tinggi dalam fizik. Walaupun anda bukan ahli fizik atau seorang pelajar aliran sains, anda perlu tahu sesuatu mengenainya!



Memulakan pecutan

Setiap kali memandu, pergerakan pertama kenderaan anda adalah pecutan. Dari keadaan statik, iaitu tidak bergerak ke dalam keadaan bergerak. Setiap kali anda memulakan perjalanan, anda perlu ingat, setiap kali kereta anda memecut, enjin anda juga akan memecut. Bagaimana ia berlaku?

Enjin anda memberi kuasa dengan membakar petrol dan udara, kemudian ia akan menukarkan tenaga kimia berkenaan kepada tenaga kinetik yang kini memutarkan crankshaft anda dan seterusnya dihantar ke gearbox anda yang kemudian akan menggerakkan roda kereta anda.

Jika dilihat pada proses diatas, setiap kali anda memecut, banyak pergerakan yang akan berlaku di situ. Tidak seperti anda bayangkan, apabila kereta memecut, sebuah jirim akan bergerak! Tetapi ia melibatkan banyak pergerakan di situ yang membuatkan dunia ini tidak lagi mudah!

Selamat datang ke dunia yang sukar, dan anda kini akan memecut. Seperti biasa sila pakai tali pinggang keledar, betulkan kedudukan anda dan cermin pandang belakang. Kunci pintu kenderaan anda dan hidupkan enjin. Pastikan suhu enjin anda dalam keadaan yang optimum sebelum memulakan pecutan, jika tidak tunggu sekurang-kurangnya 40 saat jika enjin anda dalam suhu yang sejuk.


Pecutan dari keadaan 'parking'
Pecutan untuk keadaan ini tidak memerlukan pecutan yang tinggi. Untuk tujuan ini biasakan diri anda untuk memecut secara perlahan, jika anda menggunakan kereta manual, tukar gear di bawah RPM 3000 dan untuk kereta auto, kawal pedal minyak anda dan cuba bergerak dengan berhati-hati. Ia mampu menyelamatkan kereta anda kerana tidak terlanggar apa-apa objek, dan menjimatkan minyak serta mengurangkan kerosakan pada enjin anda.


Pecutan di jalanraya
Pecutan di jalanraya pada keadaan statik seperti semasa Traffic light bertukar dari merah ke hijau, memerlukan sedikit kesabaran. Tidak boleh terlalu perlahan dan tidak boleh terlalu laju untuk memberi keselesaan kepada penumpang. Beri ruang 2-3 saat sebelum memecut untuk memastikan tiada halangan di sekeliling anda dan mula memecut.

Berlainan di simpang, ini memerlukan anda untuk memecut lebih laju untuk keselamatan. Sebelum keluar dari simpang, pastikan keadaan selamat, dan apabila anda mula keluar simpang, pastikan anda memecut dengan kadar segera untuk mengelakkan kereta di belakang terkejut dengan kehadiran anda.

Dalam keadaan jalanraya yang padat, pastikan jarak yang selamat. Ia bukan saja mampu mengelak anda dari berlanggar, tetapi mampu menjimatkan minyak. Ini kerana apabila anda terlalu rapat dengan kereta hadapan, anda terpaksa menekan brek dengan banyak setiap kali kereta hadapan menekan brek. Dan terpaksa memecut semula dengan kadar segera. Jika ini berlaku berulang kali, anda telah memberi sedikit tekanan pada kenderaan anda. Jadi kekalkan jarak selamat.


Pecutan dan Kelajuan

Memecut dengan tujuan mendapatkan kelajuan maksimum untuk keadaan tertentu bukanlah sesuatu yang boleh dilakukan di atas jalanraya. Dan ia tidak patut dilakukan di atas jalanraya atas faktor keselamatan. Artikel seterusnya hanyalah untuk tujuan kefahaman anda.


Untuk memecut dalam kelajuan maksimum, anda perlu mengorbankan keselesaan dan penjagaan kereta anda. Bagi kereta dengan transmisi automatik, memecut dengan maksimum mungkin perkara mudah. Anda hanya perlu menekan pedal dan terus memecut. Ini adalah untuk memecut di jalan lurus.

Bagi kenderaan dengan transmisi manual, memecut dengan maksimum memerlukan kefahaman yang tinggi dalam enjin anda. Sebelum melepaskan clutch untuk memecut, anda perlu menekan pedal minyak dan meletakkan RPM anda di tahap optimum di mana 'Powerband' anda di tahap optimum. Ini juga bergantung kepada jenis pacuan anda, samada pacuan tayar hadapan, belakang atau AWD.

Pacuan hadapan FF, cenderung untuk melakukan 'wheel spin" di mana tayar hadapan berputar tetapi kenderaan dalam keadaan statik. Jika anda terlebih melepaskan kuasa dari enjin anda, anda akan kehilangan geseran dan sukar melakukan pecutan. Jika terlalu kurang, anda menghadapi masalah untuk memecut dengan kadar maksimum.

Pacuan belakang, FR, MR, RR, agak sukar untuk mendapatkan 'wheel spin' berbanding FF, tetapi tidak mustahil. Dalam perlumbaan, kereta jenis ini lebih lambat memecut tetapi agak sukar melakukan kesilapan semasa memecut.

AWD pula menggerakkan keempat-empat tayarnya, anda boleh meletakkan RPM anda di mana saja kerana pacuan jenis ini baik ketika memecut.


Memecut pada selekoh memerlukan fokus yang tinggi. Dalam kelajuan tinggi pada selekoh, tayar akan hilang geseran akibat inersia yang tinggi. Setiap kali anda memecut di selekoh, kriteria seperti di bawah harus dikenalpasti :

- Bentuk kereta
panjang atau pendek, ini mempengaruhi kestabilan kereta anda. Kereta yang tinggi cenderung untuk terbalik, kereta yang rendah cenderung untuk hilang geseran dengan jalanraya. Kereta yang pendek mudah hilang geseran pada selekoh panjang ketika memecut, kereta yang panjang mudah hilang kawalan ketika memecut pada selekoh pendek.


-Sistem Suspension
Keras atau lembut, terlalu lembut akan membuatkan kereta anda cenderung untuk terbalik atau menerima g-force dan body roll yang berlebihan. Terlalu keras akan membawa kepada kehilangan geseran di atas jalan.


-Kuasa enjin
Terlalu kuat menyukarkan anda untuk mengawalnya, terlalu kurang akan menyebabkan ia tidak mampu menarik anda ke jalan kembali. Turbo lag akan mengejutkan kereta. Pedal control sangat penting dalam pengawalan kuasa enjin anda. Begitu juga dengan penggunaan gear. Selain kestabilan kereta, di sini skill anda akan diuji sepenuhnya.


-Tayar dan brek
Geseran bergantung pada tayar dan nyahgeseran bergantung pada brek anda. Kedua-dua ini saling berhubung. Pastikan anda kenali tayar dan brek anda.


Jika dilihat pada artikel ini, ia banyak berkait dengan artikel sebelum2 ini. Sila rujuk kembali artikel lain untuk memahami artikel seterusnya
bersambung....

Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

MCU-01 Keselamatan di Jalanraya




Benda yang paling bosan untuk dibincangkan! Ya, ramai akan menjawab, "aku tau la nak jaga diri aku", dan ade pulak yang menyampuk, "skema la siot ko ni!" dan ade yang berbunyi, "ape safety? takde feel nanti!"

Kesemua ayat di atas biasanya tehasil apabila seseorang itu memprotes tentang keselamatan di jalanraya. Mungkin agak bosan mengikut peraturan yang orang lain telah tetapkan. Tapi bagaimana dengan peraturan sendiri? Adakah anda akan melanggar peraturan sendiri? Peraturan yang anda tetapkan? Janji anda dengan diri sendiri? Mungkin ya, tapi peratusannya agak kurang!


Bagaimana anda boleh membuat peraturan sendiri di jalanraya dan selamat?
Jika anda tertanya soalan ini, anda seorang yg bijak, tapi tak cukup bijak lagi. Kita tahu, setiap peraturan sendiri akan berbunyi seperti, "AKU PUNYE SUKE LA!". Dan peraturan ini biasanya dibuat oleh orang yang tidak tahu menahu selok belok jalanraya, yakni orang yang baru dan tidak berpengalaman dalam pemanduan.

"Saya dah memandu lebih 10 tahun dan masih hidup tanpa sebarang peraturan."
Ini pula satu statement yg akan muncul apabila seorang itu bodoh sombong. Orang-orang begini patut diberi satu jemputan khas ke Litar Sepang dan belumba dengan pelumba-pelumba muda yang profesional supaya orang seperti ini akan terfikir, apa yang telah beliau buat selama 10 tahun memandu!


Berbalik kepada persoalan tadi, Bagaimana untuk menetapkan peraturan sendiri di atas jalanraya dan peraturan itu selamat?
Peraturan ini boleh menyelamatkan anda apabila anda telah mencapai kematangan dalam pemanduan. Jadi bagaimana itu boleh terjadi? Mungkin dengan berada dalam situasi yang bahaya dan cemas, anda boleh mempelajari sesuatu.


Mempelajari sesuatu yang bahaya tetapi tidak bahaya?
Ketika anda mula belajar memandu di sekolah memandu, perbuatan anda itu adalah sangat bahaya memandangkan anda tidak tahu apa-apa mengenai kenderaan yang anda pandu. Tetapi proses pembelajaran itu membuatkan anda boleh memandu dan keluar dari zon bahaya. Begitulah yang perlu anda pelajari berikutnya, kini anda boleh memandu tetapi anda belum tentu mahir memandu dan belum tentu mahir menggunakan jalanraya. Belajar untuk mahir memandu memerlukan seseorang yang lebih mahir dan memahami setiap kenderaan dan selok belok jalan untuk membimbing anda. Di sini, jumlah jam yang anda perlu untuk mahir bukan lagi ukuran, tetapi kesedaran anda dengan hal sekeliling anda.






Proses pembelajaran untuk mahir.
Anda telah mendapat lesen kenderaan, Anda tahu ketika anda masuk ke dalam kenderaan anda, anda perlu memperhatikan cermin pandang belakang, cermin sisi dan kedudukan memandu anda. Adakah anda sentiasa mempraktikkannya? Jika tidak, anda belum mahir lagi untuk memandu! Seorang pemandu mahir akan berasa tidak selesa apabila tidak dapat melihat belakang, dan sisi kenderaan mereka, juga kedudukan yang tidak selesa mampu membuatkan seseorang yang mahir itu gagal memandu. Ia seperti mereka hilang satu pancaindera mereka.
Begitu juga tali pinggang keledar, walaupun seorang pemandu professional, mereka akan sentiasa mendisiplinkan diri untuk memakai tali pinggang keledar, tidak kira di atas litar atau jalanraya, memandu atau tidak, mereka tahu bahaya sentiasa mengejar mereka kerana mereka sering terlepas dari bahaya. Anda yang belum berdepan dengan bahaya mungkin memandang remeh kepada bahaya tersebut. Tetapi seorang pemandu yang mahir, cukup berwaspada dengan bahaya, kerana itu musuh utama mereka yang bakal membawa mereka keluar dari panggilan pemandu mahir!



Mungkin gambaran di atas kurang selesa dilihat oleh sesetengah pihak. Mungkin ada yang tidak setuju dengan gambar di atas! Tapi mungkin ada yang suka melihat. Tetapi gadis di atas memberikan satu mesej yang sangat jelas! Ketika di dalam kenderaan, Tali pinggang keledar lebih penting dari baju anda! Ya, hanya jika anda memperhatikan gambar di atas dengan lebih positif.


Kini anda telah memperbetulkan panca indera anda, Iaitu cermin sisi dan cermin pandang belakang. Anda juga telah memakai tali pinggang keledar kerana anda terbayangkan gambar gadis di atas tadi. Anda mahu memulakan perjalanan dengan menghidupkan enjin? Mungkin anda mahu memerikan tekanan tayar anda. Tayar yang kurang tekanan akan membahayakan nyawa anda, ia juga akan membuat kereta anda meminta lebih petrol. Jika tekanan angin cukup baik, pastikan pintu kereta terkunci. Sebelum memulakan perjalana, ambil masa seminit untuk selepas menghidupkan kereta anda untuk memberi masa untuk minyak enjin anda melincinkan setiap permukaan enjin anda. Pastikan anda turunkan brek tangan dan mulakan perjalanan dengan berhati, Jangan terus memecut kerana mungkin ada kucing di tayar kereta anda yang belum bersedia untuk beredar atau mungkin ada anak jiran anda sedang bermain di hadapan kereta anda.


Kini anda memandu dengan cukup berhati-hati, anda sering perhatikan cermin sisi dan cermin pandang belakang. Di simpang, walaupun anda tidak membelik ke mana-mana simpang, pastukan anda memperlahankan kereta anda. Seringkali kita lihat jika di simpang, kereta yang akan bergerak terus akan menekan pedal memecut untuk mengelakkan kereta di simpang membelok. Alasan mereka? Mereka membayar cukai jalan, jadi jalan itu adalah milik mereka! Adakah anda seseorang yang tidak bertamadun seperti ini? Jika ya, sila ikut perangai mereka dan nikmatilah sumpah seranah dari orang yg labih bertamadun. Peduli ape kan? Bukan jadi ape pun.

Untuk mereka yang bertamadun, disarankan untuk memperlahankan kenderaan terlebih dahulu, mana la tau ade budak berlari ke, bola tercampak ke, walaupun anda memiliki brek dengan 4pot caliper dan ceramic disc brake, dan kereta anda berharga 1 juta ringgit, anda tidak mahu berada dalam situasi yang terkejut kerana anda mahu kelihatan profesional. Lagipun oleh kerana motivasi anda tinggi, anda tidak akan terlewat ke mana-mana tempat kerana anda bangun awal dan mempunyai perangkaan masa yang baik dan tepat.

Begitu juga di jalan kecil di kawasan perumahan, anda tidak perlu laju kerana walaupun di situ tiada papan tanda lembu melintas, mungkin terdapat kucing atau anjing melintas. Dan mungkin terdapat anak-anak kecil yang baru selesai melukis seekor lembu dan berlari ke arah bapanya untuk melintas tanpa memandang ke kiri dan ke kanan. Memotong di jalan seperti ini adalah sangat berbahaya, anda tidak mampu melihat apa yang terjadi disebalik kereta di hadapan anda. Kesabaran dan disiplin sangat penting di jalan ini. Anda mungkin lebih mudah tercabar di jalan seperti ini selain jalan di Genting Highland.

Lampu hijau di hadapan? 100meter dari anda? Nampaknya anda tidak memecut walaupun anda memiliki 300 kuasa kuda dengan kereta anda. Ini mungkin kerana anda sedang menghantar taufu dan tidak mahu memecut secara tiba-tiba dan merosakkan taufu anda. Anda terus memandu seperti biasa dan bersedia jika lampu bertukar merah kerana anda tidak mahu membrek secara mengejut dan merosakkan taufu anda. Tidak seperti kereta di sebelah yang tidak laju cuba memecut untuk mendapatkan lampu hijau dan akhirnya terpaksa melakukan brek mengejut sehingga hampir hilang kawalan di hadapan lampu yang bertukar merah di mana terdapat lori minyak sedang melintas dari arah lain selepas lampu itu bertukar merah. Anda hanya menggeleng kepala melihat telatah pemandu berkenaan.


Kini langit mendung, hujan mula turun, anda memperlahankan kereta anda walaupun tayar anda berharga RM400 sebiji dan berjenama Bridgestone. Ini kerana anda tahu suhu yang akan bertukar apabila tanah yang kering diselaputi cecair dan waktu itu suhu tayar tidak stabil dan akan membuatkan ia hilang kawalan. Anda cukup tenang pada waktu hujan, kerana cermin hadapan anda sangat jelas, ia dilindungi oleh cecair yang menghalang air melekat pada cermin hadapan anda dan anda sering memeriksa wiper anda. Anda juga berhati-hati dengan lopak-lopak air kerana anda tahu walaupun sebuah kereta dilengkapi dengan sistem AWD, Traction Control, Vehicle Stability Control dan Limited slip differential juga akan terbabas akibat lopak air.


Keselamatan jalanraya bergantung pada anda. Adakah anda memiliki kemahiran yang cukup untuk memandu? Pastikan anda sentiasa melindungi nyawa anda dan orang lain di samping menyelamatkan duit poket anda dan orang lain.


Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger