Sistem suspension atau sistem gantungan merupakan sistem yang penting dalam menentukan kestabilan dan keselesaan kereta anda. Terdiri dari Spring dan Absorber di mana lingkaran spring bertugas untuk menyerap sebarang daya dari atas dan bawah dan 'Shock Absorber' untuk menyerap hentakan yang dihasilkan oleh beban kenderaan atau daya yang datang.
Sejarah suspension bermula dengan Leaf Spring, sistem spring yang tidak menggunakan lingkaran atau coil. 5 batang besi nipis yang bertindih diantara satu sama lain yang diikat pada setiap hujungnya. Besi ini akan melantun dari atas ke bawah setiap kali daya dikenakan. Dan terdapat Shock absorber akan bertugs menyerap hentakan. Spring jenis ini sangat tahan lasak dan digunakan oleh kebanyakan lori dan Pickup truck di zaman sekarang. Untuk menggunakan suspension jenis ini, kenderaan berkenaan haruslah tinggi dari permukaan jalan. Ia tidak sesuai dengan kereta kini yang lebih rendah.
McPerson
Jenis yang biasa ditemui lebih-lebih lagi pada bahagian hadapan kereta. Jenis ini menggunakan coil spring atau lingkarang spring. Jenis suspension ini menyatukan spring dan absorber. Di mana absorber diletakkan di dalam lingkarang spring dan dicantumkan.
Suspension jenis ini lebih keras berbanding jenis lain. Terdapat juga jenis 'adjustable' untuk Mcperson yang boleh diubah ketinggian dan tahap kekerasannya. Untuk setengah jenis Mcperson adjustable, ia mempunyai 2 spring pada setiap absorber. Spring kecil di bawah untuk keselesaan dan spring yang lebih besar di atas untuk mengawal damping force kenderaan berkenaan.
Multi link suspension