Check these out!

MBT-01 suspension






Sistem suspension atau sistem gantungan merupakan sistem yang penting dalam menentukan kestabilan dan keselesaan kereta anda. Terdiri dari Spring dan Absorber di mana lingkaran spring bertugas untuk menyerap sebarang daya dari atas dan bawah dan 'Shock Absorber' untuk menyerap hentakan yang dihasilkan oleh beban kenderaan atau daya yang datang.


Sejarah suspension bermula dengan Leaf Spring, sistem spring yang tidak menggunakan lingkaran atau coil. 5 batang besi nipis yang bertindih diantara satu sama lain yang diikat pada setiap hujungnya. Besi ini akan melantun dari atas ke bawah setiap kali daya dikenakan. Dan terdapat Shock absorber akan bertugs menyerap hentakan. Spring jenis ini sangat tahan lasak dan digunakan oleh kebanyakan lori dan Pickup truck di zaman sekarang. Untuk menggunakan suspension jenis ini, kenderaan berkenaan haruslah tinggi dari permukaan jalan. Ia tidak sesuai dengan kereta kini yang lebih rendah.


Leaf Spring



McPerson

Jenis yang biasa ditemui lebih-lebih lagi pada bahagian hadapan kereta. Jenis ini menggunakan coil spring atau lingkarang spring. Jenis suspension ini menyatukan spring dan absorber. Di mana absorber diletakkan di dalam lingkarang spring dan dicantumkan.

Suspension jenis ini lebih keras berbanding jenis lain. Terdapat juga jenis 'adjustable' untuk Mcperson yang boleh diubah ketinggian dan tahap kekerasannya. Untuk setengah jenis Mcperson adjustable, ia mempunyai 2 spring pada setiap absorber. Spring kecil di bawah untuk keselesaan dan spring yang lebih besar di atas untuk mengawal damping force kenderaan berkenaan.


Tein Mcperson Fully Adjustable



Multi link suspension

Sering dilihat dalam kereta yang lebih selesa atau mungkin pada Perodua Viva anda. Lebih banyak digunakan pada bahagian belakang berbanding depan. Juga menggunakan lingkaran spring dan absorber tetapi pada bahagian berasingan. Awas, jika anda menggunakan sistem jenis ini dan menggunakan spring lebih pendek dari absorber, kemungkinan spring untuk keluar dari tempatnya adalah tinggi.





Setiap kenderaan mempunyai tujuan berbeza, ada yang diberi suspension yang lebih keras dan ada yang lebih lembut. Kebanyakan kereta biasa akan diberi suspension yang lebih lembut untuk keselesaan penumpang dan pemandu. Pemanduan aggresif adalah dilarang sama sekali untuk kereta jenis ini.

Walaubagaimanapun kekerasan tidak mampu menyelesaikan semua masalah. Di atas jalanraya suspension keras bukanlah satu perkara baik, ia akan memburukkan keadaan terutama di jalan beralun dan berlubang. Ia akan membuatkan kenderaan anda melambung, terbang ke angkasa dan mungkin mengakibatkan tulang anda terbelah dua.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger