Check these out!

MBT-01 Supercharged!




Gambar di atas bukanla karakter Wall-E seperti anda lihat di wayang. Ia sebuah "supercharger" yang berdiri teguh di atas sebuah enjin.

"supercharger" adalah satu lagi induksi paksaan "forced induction" selain turbocharger. Berbeza dengan Turbocharger, Supercharger digerakkan oleh tali sawat (belting) yang dipacukan oleh enjin kereta anda. Sepertimana power steering, aircond compresser digerakkan, begitulah supercharger digerakkan.

Supercharger untuk kereta dicipta di Amerika pada tahun 1900 oleh Francis root dengan nama root type supercharger. Ia mula diperkenalkan di Berlin pada 1921 untuk sebuah kereta Mercedes.

Supercharger terkenal di Amerika kerana ia memberi "torque" yang tinggi dan tidak memerlukan rev yang tinggi. Hampir kesemua kereta di Amerika mempunyai torque yang tinggi dan jenis "low end" enjin di mata enjin ini tidak mempunyai rev yang tinggi. Biasanya enjin jenis ini mampu mencapai 4000-5000rpm sahaja. Supercharger amat sesuai dengan enjin ini kerana ia memberi kuasa seawal 1000rpm berbanding turbocharger yang perlu dicas oleh angin ekzos dan memberi kuasa diatas 2000RPM.

Kebaikan supercharger:
Tiada lag seperti turbocharger
Kuasa diperolehi seawal 1000RPM tanpa perlu rev yang tinggi
Penjimatan minyak pada rev yang rendah


Keburukan supercharger:
Tidak sesuai untuk "high revving engine"
Enjin terpaksa bekerja keras untuk memutar supercharger pada rev tinggi, bermakna pada rev tinggi penggunaan petrol meningkat.


Super turbo adalah gabungan supercharger dan turbocharger.Pada rev yang rendah, supercharger akan berfungsi memberi uadara yang cukup untuk sebuah enjin low compression untuk bergerak tanpa sebarang lag. Pada rev tertentu pula elektronik akan melepaskan supercharger dan turbocharger mula mengambil alih sistem pernafasan enjin berkenaan. Mengapa tidak menggunakan kedua-duanya serentak? Supercharger lebih berkesan pada rev rendah manakala turbocharger lebih berkesan pada rev tinggi.




Copyright-deadMeta 2010, All picture belongs to their respective owner. We do not own any of the picture unless stated. All article are 100% original.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger